گفتگوی جام جم آنلاین با برنده مدال طلای المپیاد کشوری روانشناسی ؛  

نسبت به آینده اعتماد به نفس دارم  

می گوید انتخاب رشته تحصیلی اش در دانشگاه بیشتر با تقدیر قابل توجیه است،اما پس از آشنایی با این رشته به آن علاقمند می شود و اعتماد به نفسی در او به وجود می آورد که پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی،علی رغم چالش هایی که برای شرکت در المپیاد کشوری دانشجویان به دلیل شیوع بیماری کرونا با آن مواجه بود،در المپیاد شرکت  می کندو مدال طلای المپیاد در رشته روانشناسی را کسب می کند.صحبت از فاطمه ایمانی،دختر جوان 23 ساله کرمانی است.جوانی که نه تنها با پشتکار و کوهی از انگیزه مدال طلای المپیاد کشوری را کسب کرده،بلکه در آزمون مقطع کارشناسی ارشد نیز رتبه یک سهمیه را  به دست آورده است.او در گفتگویش با جام جم آنلاین از علاقه اش به رشته روانشناسی،شرکت در المپیاد کشوری و برنامه هایش برای آینده می گوید. 
می گوید انتخاب رشته تحصیلی اش در دانشگاه بیشتر با تقدیر قابل توجیه است،اما پس از آشنایی با این رشته به آن علاقمند می شود و اعتماد به نفسی در او به وجود می آورد که پس از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی،علی رغم چالش هایی که برای شرکت در المپیاد کشوری دانشجویان به دلیل شیوع بیماری کرونا با آن مواجه بود،در المپیاد شرکت  می کندو مدال طلای المپیاد در رشته روانشناسی را کسب می کند.صحبت از فاطمه ایمانی،دختر جوان 23 ساله کرمانی است.جوانی که نه تنها با پشتکار و کوهی از انگیزه مدال طلای المپیاد کشوری را کسب کرده،بلکه در آزمون مقطع کارشناسی ارشد نیز رتبه یک سهمیه را  به دست آورده است.او در گفتگویش با جام جم آنلاین از علاقه اش به رشته روانشناسی،شرکت در المپیاد کشوری و برنامه هایش برای آینده می گوید. 
کد خبر: ۱۳۵۲۰۹۶
خودتان را معرفی نمایید؟

فاطمه ایمانی هستم.متولد سال 1377در شهر کرمان،فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی از دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان،برنده مدال طلا المپیاد کشوری روانشناسی در سال ۱۴۰۰ و در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم. 

چگونه از برگزاری این المپیاد مطلع شدید و از کی مطالعه و کسب آمادگی راشروع کردید؟

از طریق اساتیدم در دانشگاه شهید باهنر کرمان با این ازمون آشنا شدم و حدود ۱ سال در حال آمادگی برای این آزمون بودم.

درمورد چگونگی برگزاری المپیاد توضیحاتی را ارائه نمایید؟

بله؛در تاریخ مقرر از سمت سازمان سنجش تمام دانشگاه های کشور اعم از ملی،آزاد،غیرانتفاعی و پیام نور می توانند اسامی دانشجویان خود که بالاترین معدل را در هررشته دارند معرفی کنند و این دانشجویان در مرحله اول به صورت قطبی به رقابت می پردازند و از هر قطب علمی ۵ نفر به مرحله کشوری راه پیدا می کنند و در مرحله کشور نفرات برگزیده قطب و نفرات برتر کنکور باهم رقابت می کنند و از بین این افراد ۱۵ نفر بعنوان برگزیده برای هررشته معرفی می شوند.  

با شرکت در المپیاد چه تجربیات مفیدی را بدست آوردید،آیاشرکت در المپیاد را به دانشجویان توصیه می کنید؟

برای راهیابی به المپیاد میزان تسلط و مهارت در دروس اهمیت دارد؛اما موفقیت در خود آزمون المپیاد نیازمند هوشمندی برای ارائه پاسخ متناسب به هر سوال و همچنین توان فیزیکی برای سپری کردن جلسه ۶ ساعته ی آزمون است و چالشی که برای تنظیم کردن خود با این شرایط گذراندم بسیار تجربه هیجان انگیزی برای من بود و به سایر دانشجویان توصیه می کنم که با در نظر داشتن این شرایط خود را برای این چالش اماده کنند.  

از نحوه درس خواندن خود برایمان بگویید؟ 
 
اگر بخواهم اولین عامل مهم در سبک مطالعه خودم را نام ببرم،به مطالعه مداوم در سال های تحصیل ام اشاره خواهم کرد.من جدا از علاقه ای که به رشته تحصیلی خودم داشتم،به بودن در محیط آکادمیک و محیط کلاس و زندگی دانشجویی علاقه زیادی نیز دارم و این علاقه علمی- احساسی،کمک بسیار زیادی به روند آموزشی من می کرد،به طوریکه من حین درس خواندن کمتر زمانی پیش می آمد که احساس خستگی ذهنی کنم،با اینکه ساعات مطالعه بالایی داشتم.می توانم بگویم که سبک مطالعه من با شدت کم،اما مداوم و همیشگی بود.

چگونه به روانشناسی علاقمند شدید وهدف شما از تحصیل در رشته روانشناسی چیست؟

قرار گرفتن من در این رشته بیشتر با تصادف و تقدیر قابل توجیه است،اما بعد از قرارگرفتن در این مسیر و آشنایی من با این رشته یک علاقه پخته تر و محکم تر در من نسبت به روانشناسی شکل گرفت و امید دارم که در آینده بتوانم نوآور و ارتقادهنده در این رشته باشم.
 
خودت را موفق می‌دانی؟

بله.اما این تلقی من از خودم صرفا به دلیل دستاوردهایم در حوزه روانشناسی نیست،اینکه از قرار داشتن در این جایگاه خوشحال هستم و علم به اینکه قرار نیست در این نقطه راکد بمانم،بلکه برنامه برای پویایی در آینده دارم باعث می شود که احساس اعتماد به نفس نسبت به آینده داشته باشم و با این تعریف از موفقیت،خودم را موفق بدانم.

ارزیابی شما از المپیاد علمی دانشجویان چگونه بود و سطح علمی المپیاد را چطور دیدید؟

بسیار خوب ومطابق با انتظاری که داشتم.سوالات و جو کلی آزمون المپیاد دنبال مفاهیم و آموخته های واقعی دانشجویان بود و در جاهایی خلاقیت و هوشمندی از دانشجو طلب می کرد که از نظر من بسیار خوشایند بود.

آیا برای موفقیت در المپیاد با چالش هایی مواجه بودیدو چطور با آنها برخورد کردید؟

علاوه بر چالش هایی که سر راه هر داوطلب المپیاد یا کنکور می تواند قرار گیرد،امسال به دلیل همه گیری ویروس کرونا چالش هایی به چالش های قبلی اضافه شده بود،مثل تعطیلی کتابخانه ها و کلاس های درس حضوری و محدودیت در تفریح که همه اینها مانعی بر سر راه کیفیت مطالعه یک داوطلب است.همچنین تحمل جلسه ۶ ساعته امتحان با ماسک هم چالشی بود که سپری کردن ازمون را دشوارتر می کرد.

از برنامه هایتان برای آینده تحصیلی  بگویید؟

حقیقتا همواره دعا می کنم که در هیچ جایگاه و دستاورد علمی راکد نباشم و همیشه به دنبال پویایی و نوآوری در زمینه فعالیتی خودم باشم و نوآوری و ایده پردازی برنامه اصلی من برای تمام عمر زندگی حرفه ایم خواهد بود.

و سخن آخر؟ 

اینکه میخوام یک تشکر داشته باشم از همه عزیزانم که همراهی و فداکاری آنها پشتوانه این دستاورد بوده است.والدین نازنینم که مدیون فداکاری های انان هستم.اساتید ارزشمندم در دانشگاه شهید باهنر کرمان و تمام دوستانم که الهام بخش من در زندگی هستند.
همچنین بنده ارادت بسیاری به بنیان گذار فقید دانشگاه شهید باهنر کرمان،شادروان مهندس علیرضا افضلی پور دارم و به سبب نیت خیر ایشان برای تاسیس دانشگاه کرمان،این دانشگاه را یک مکان بسیار پر خیر وبرکت می دانم و بسیار خوشحالم که فرصت تحصیل را در میراث این بزرگ مرد خیّر داشتم. 
به امید موفقیت های روزافزون از سوی سایر دانشجویان این دانشگاه. 

حکمت قاسم خانی-جام جم آنلاین کرمان
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها